Taustalle soimaan Recondita Armonia Toscasta

019-normal.jpg

Koska kerran olen päässyt kuuntelemaan maailman parhaaksi tenoriksi mainittua laulajaa, niin kai siitä kokemuksesta on muutama sana kirjoitettava. Kirjoitan nimenomaan kokemuksesta, en arvioi esitystä, ei minusta siihen ole. Kyse on tenoritähti Jonas Kaufmannista, jonka Turun musiikkijuhlien johtaja Topi Lehtipuu oli saanut esiintymään Turun konserttitaloon 11.7.. Orkesterina soitti Jyväskylä Sinfonia Jochen Riederin johtamana. Konsertti oli nimetty Varaslähdöksi, itse musiikkijuhlahan alkaa vasta elokuussa. Ilmeisesti tämä sopi tähden aikatauluihin ja mainiotahan se on, että hänet ylipäätään saatiin Suomeen esiintymään. Hän on hyvin kysytty maailman metropoleissa.

Konserttiin kilpistyi suuria odotuksia. Olen nähnyt Kaufmannin mm. Metropolitanin elokuvaoopperoissa Richard Wagnerin Parsifalina ja Jules Massenetin Wertherinä. Parsifalia pidin yhtenä elämäni suurimmista oopperakokemuksista, vaikka elokuva olikin. YouTubesta olenkin sitten kuunnellut miestä varsin usein. Nyt tunnelmaan päästäkseni katsoin Zurichin oopperan Giacomo PuccininToscan. Televisionäyttö lähikuvineen paljastaa, miten erinomainen näyttelijä Kaufmann on. Konsertin ensimmäisenä encorena Kaufmann lauloikinToscan E lucevan le stellen. Helsingin Sanomien Samuli Tiikkaja hehkutti 11.7. huipputenoria kahdella aukeamalla maasta taivaisiin, yhtään kielteistä kommenttia ei kirjoitukseen tainnut sisältyä. ”Aariakonsertissa voi kuitenkin saada vain häivähdyksen siitä, mikä tekee laulajasta todella suuren. ’Aariat ovat kuin yksittäisiä kruununjalokiviä, kun ne mielellään näkisi osana kokoelmaa’.” Hesarissa todetaan Kaufmannin puhuvan paljon tunneilmaisusta laulamisessa ja siitä, että tunne vaikuttaa ääneen. Yksittäistä konserttiesitystä paremmin tämän voi havaita lähelle tulevissa elokuvaesityksissä, tunne ilmeissä ja äänessä on yhtä.

016-normal.jpg

Konsertissa Kaufmann lauloi Giacomo Puccinin Cavaradossin aarian Toscasta, Umberto Giordanon Improvvistan oopperasta Andrea Chénier, George Bizetin Carmenista Don Josén aarian, oopperan Ruggero Leoncavallon Pajatsosta oopperat Giuseppe Verdin Kohtalon voimasta ja Jules Massenen oopperoista sekä Richard Wagnerin Lohengrinin aarian. Olen aiemminkin kuullut maailmantähtien esiintyvän Suomessa, esimerkiksi  Placido Domingon ja Bryn Terfelin. Näyttää usein olevan niin, että konsertin toinen puolisko kevenee, mukaan saattaa tulla operettiaarioita. Kaufmannlla näin ei kuitenkaan käynyt, vaativia kappaleita kaikki tyyni, osa tietysti hyvin suosittuja. Hesarin haastattelussa laulaja kertoo rakentavansa ohjelmansa viihdyttäviksi myös itselleen, joten ohjelma vaihtelee konsertista toiseen. Viihdyttävyys voi käsitteenä merkitä eri asiaa laulajille itselleen ja heidän yleisölleen. Nyt hänen ensimmäistä kertaa konsertissa esittämäänsä Jules Massenen O souverain, o juge, o pere –aaria ei löytynyt YouTubesta tässä esiteltäväksi. Aariat olivat tunnelmiltaan vaihtelevia. Näin laulaja pääsi esittämään koko tunneskaalan suuresta rakkaudesta suureen epätoivoon. Pajatson katkera nauru raapi selkäpiitä ja Lohengrinissä kaikui ihaileva Graalin maljan kaipuu. Kaufmann hallitsee äänensä täydellisesti. On ihana kuulla samassa aariassa valtaisaa voimakasta, vihaista tai riemullista ääntä ja hetken päässä hienon hienoa, lähes hiljaista kuiskausta. Tuska ja rakkaudenkaipuu suorastaan tihkuu äänestä. Hannu-Ilari Lampila arvioi Hesarissa 13.7. jokaisen aarian erikseen, itse en kykene sellaiseen asiantuntemukseen.

Vaikka itse oopperaesityksissä laulaja joutuu laulamaan yhtämittaisesti pitkiäkin aikoja, on ymmärrettävää, että konserttitilanteissa orkesterikappaleet katkaisevat esityksen. Laulajalle jää aikaa vetää henkeä. Orkesterikappaleet olivat nyt saman säveltäjän kuin sitä seuraava oopperakappale. Kaufmanin konsertissa koin, että orkesterikappaleet antoivat myös yleisölle tarpeellisia hengähdystaukoja. Kuunteleminen oli hyvin intensiivinen tapahtuma. Halusin itse keskittyä niin, että tunne jää elämään. Välillä tuntui kuin sydän olisi kuristunut kokoon tai räjähtänyt lentoon esiintyjän tunteiden mukana. Lampila oli yllättynyt siitä, miten suurivolyyminen Kaufmannin tenori on. ”Siinä on tumma baritonaalinen perussointi, mikä luo siihen mystisyyttä.” Vaikka Kaufmannilla on äänen lisäksi poikkeuksellisen komea ulkonäkö, hän saapui lavalle laulamaan, ei esittämään itseään. Poikkeuksellinen kokemus.

018-normal.jpg

Käytännöllisenä huomiona havaitsin, että aulassa jaettuja laulujen sanoja ei näköpiirissäni oleva yleisö seurannut. Pelkäsin etukäteen, että papereiden rapistelu häiritsee kuuntelua. Arvelen, että vaikka kieli ei ollut kuulijoille tuttua, tärkeintä oli mennä laulun mukana ilman yksityiskohtaista sanojen ymmärtämistä. Osa aarioista oli tosiaan paljon kuultuja ja siten sisällöltään tuttuja, muutama kuitenkin uusi. Ei niissäkään ollut tarvetta seurata sanoja. Kaufmannin ääni riitti.

Laulaja otettiin vastaan heti oven auettua raikuvin taputuksin ja huutomyrskyin. Sama mekastus tietysti alkoi jokaisen esityksen päätyttyä. Minua häiritsi, että esityksen päättymisen ja suosionosoitusten väliin ei jätetty yhtään hiljaisuutta. Joskus taputukset alkoivat viimeisten sävelten vielä kaikuessa ilmassa. Itse olisin kaivannut tunteiden tasaantumista ja mielen rauhoittumista. Joka tapauksessa yleisö palkitsi laulajan runsain mitoin. Seisomaan hypähdettiin moneen otteeseen. Niinpä saatiinkin kuulla neljä ylimääräistä. Laulaja otti kiitoksen vastaan kuin hyvästä suorituksesta iloinen esiintyjä, suuren maailmantähden elkeet loistivat poissaolollaan. Salissa oli tavattoman kuuma. Näytti, että Kaufmann oli todella antanut kaikkensa ja yleisökin tuntui olevan uupunut mekastamiseensa.

Kaufmann on esiintynyt niin New Yorkin Metropolitanissa kuin Milanon La Scalassa, Wienin valtionoopperassa ja Lontoon Govent Gardenissa. Nyt vain seuraamaan näiden ja uusien ilmaantumista elokuva-areenoille ja YpuTubeen.

012-normal.jpg

 Alla konsertissa esitettyjä kappaleita  YouTubesta:

Don Josén aaria Carmenista

Chenénierin aaria Improvviso

Wagnerin Lohengrinistä In Fernem Land

Verdistä on YouTubessa kokonainen yli tunnin kestävä Full Album

Du bist die Welt fur mich

Dein ist mein ganzes Herz